Sistemul de asigurare a calităţii în învăţământul preuniversitar este ineficace. PUTEM REFORMA FORMELE FĂRĂ FOND?

Posted: 24 Ianuarie 2013 in educație
SISTEMUL ROMÂNESC DE ASIGURARE A CALITĂȚII EDUCAȚIEI PREUNIVERSITARE. PUTEM REFORMA FORMELE FĂRĂ FOND?

Sistemul de asigurare a calităţii în învăţământul preuniversitar este ineficace şi nu răspunde decât într-o mică măsură nevoilor elevilor, relevă un studiu dat publicităţii marţi de Societatea Academică Română (SAR) .
Conform studiului, întreaga arhitectonică de asigurare a calităţii în învăţământ este blocată în proceduri iar directorii, profesorii şi psihologii şcolari nu găsesc utile instrumentele pe care sistemul le pune la dispoziţie pentru monitorizarea calităţii în educaţie şi intervenţie. Totodată, raportul susţine că în ceea ce priveşte controlul calităţii în învăţământ acesta nu are efect direct asupra rezultatelor înregistrate la nivelul educaţiei elevilor.

„Avem un sistem al asigurării în educaţie care nu asigură calitatea. Sistemul de asigurare a calităţii instituit de ARACIP nu este un instrument utilizat de conducerea şcolilor în managementul şcolar”, se arată în raport.

Studiul dat publicităţii marţi susţine că se pune accent pe monitorizarea procedurilor urmate în actul didactic, dar sunt puţin luate în considerare rezultatele efective. În document se mai apreciază că este oportun a lua în calcul rezultatele la testele naţionale, acestea fiind cele care dau o măsură comună a gradului de educaţie a elevilor.

Potrivit SAR, profesorii pierd aproximativ 30% din timpul activităţii didactice pentru completarea hârtiilor necesare în actul de evaluare.

„A fost remarcată inexistenţa unui instrument adecvat care să surprindă gradul de progres real la clasă în timp, ca efect al serviciilor educaţionale furnizate. Concurenţa între şcoli devine un stimul redus al calităţii educaţionale”, mai arată studiul derulat în şase şcoli româneşti.

Vezi raport SAR

http://sar.org.ro/wp-content/uploads/2013/01/qas-1.pdf

Pe lângă raportul comparativ internațional, SAR a lansat si un Policy Brief dedicat în exclusivitate țării noastre (autor: Claudiu Ivan; editor: Corina Murafa).

http://sar.org.ro/wp-content/uploads/2013/…ducatie_fin.pdf

Academicianul Solomon Marcus a sintetizat inspirat interventiile invitaţilor şi a atras atentia asupra importanţei abordării «grassroots», de jos în sus, în redactarea strategiilor de reformare a sistemului educaţional. De asemenea, Solomon Marcus a mai precizat că obiectul educaţiei este inadecvat formulat, iar conţinutul manualelor este o formă fără fond.

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, prezent la eveniment, a declarat că politicile publice trebuie să se fundamenteze mai mult pe cercetare pentru mai multa eficienţă:

“Avem nevoie de cercetare. Există prea puţină cercetare în luarea deciziilor, or deciziile şi politicile publice trebuie să fie rezultatul cercetărilor, nu opiniilor. Este necesar un barometru al educaţiei în care să fie introduse toate categoriile de public şi anumite probleme pe care le dezbatem, ca de exemplu aceasta a calităţii. Asa se produce feedback şi aşa ne putem calibra politicile.”

Remus Pricopie a mai precizat că este adeptul schimbărilor graduale şi că sistemul educaţional trebuie reformat treptat:

“Nu vreau să fac schimbare peste noapte, trebuie să ştim ce schimbăm şi de ce schimbăm, trebuie să avem un acord larg asupra schimbării şi a calitătii educaţiei. […] Cred că trebuie să mergem într-un ritm ponderat”.

Ministrul a declarat că are în vedere posibilitatea realizării unui barometru al educaţiei. El a spus că a discutat în acest sens cu colegii de la Direcţia de Fonduri Structurale a MEN

„Având un astfel de barometru poti să fii mai aproape de sistem şi să-ţi corelezi politicile. Politicile trebuie să fie integrate atunci când discutăm despre calitatea în educaţie”, a susţinut ministrul.

În opinia sa, testele PISA (Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor) trebuie considerate unul dintre indicatorii de calitate din ţările europene şi inclusiv din România. Referindu-se la descentralizare în educaţie, ministrul a spus că au fost făcuţi paşi în acest sens, dar mai sunt „multe de făcut”.

Pricopie consideră că politicile de educaţie trebuie evaluate din când în când, iar reforma în sistemul de învăţământ trebuie să fie constantă, pentru a se adapta mereu la noul context.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s