Importanţa învăţării pe tot parcursul vieţii în societatea bazată pe cunoaştere

Posted: 11 Ianuarie 2012 in educație

În ultimii ani, educaţia pe tot parcursul vieţii (life long learning) a devenit o prioritate a sistemelor de învăţământ la nivel global. Chiar dacă rolul educaţiei de bază, formală, rămâne esenţial, învăţarea permanentă, împreună cu educatţia nonformală, vin să personalizeze şi să dezvolte aptitudini cât mai aproape de cerinţele pieţei şi societăţii, pe de o parte, şi priceperea şi dorinţa celui care învaţă, pe de altă parte. Cooperarea privind politicile europene în domeniul educaţiei şi formării profesionale a început odată cu adoptarea Cărţii Albe(1995), privind educaţia şi formarea profesională “A preda şi a învaţa – spre societatea cunoaşterii”, prin care Uniunea Europeana se autodefineşte ca îndreptându-se spre o societate care învaţă, bazată pe dobândirea de noi cunoştinţe şi pe învăţarea pe tot parcursul vieţii. Comisia Europeană a reunit iniţiativele sale privind educaţia şi formarea sub o singură umbrelă – Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii. Acesta are patru subprograme – Comenius (pentru învăţământul preuniversitar), Erasmus (pentru învăţământul superior), Leonardo da Vinci (pentru educaţie şi formare profesională) şi Grundtvig (pentru educaţia adulţilor) – şi ofera persoanelor de orice vârstă oportunităţi de a studia oriunde în Europa. Începând cu perioada de finanţare 2007-2013, un program transversal completează aceste patru subprograme, printre activităţile cheie ale acestuia numărându-se: cooperarea în domeniul politicii, limbile străine, tehnologiile informaţionale şi de comunicare, diseminarea şi exploatarea eficientă a rezultatelor proiectelor. Învăţarea pe tot parcursul vieţii ia diverse forme, ea desfăşurându-se atât în, cât şi în afara sistemelor tradiţionale de educaţie şi formare. Punctul forte al programelor de învăţare permanentă este faptul că plasează responsabilitatea individului în centrul procesului de învăţare. Lucru valabil şi pentru educaţia nonformală, care se regăseşte ca metodă de formare în cadrul unor activităţi ale programelor europene de învăţare pe tot parcursul vieţii. Cele trei concepte formal, informal şi nonformal se completează reciproc în cadrul programelor de învăţare continuă.

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s