Competente noi in educatie …cadre didactice nepregatite si neformate pt a operationaliza cu aceste programe!

Posted: 9 Octombrie 2011 in dreptul de replica, educație, educație permanentă, eficacitatea sistemului educational

Conform declaratiilor ministrului MECTS-ului retinem ca primul pas pentru modernizarea curriculumului national a fost deja facut prin infintarea Consiliului pentru Curriculum.Va mai amintiti in 2010 declaratiile doamnei Firuta Tacea am retinut ca:  “Ministrul Funeriu a spus ca ne gandim foarte limpede cum sa articulam mai bine componentele, de exemplu, curriculum, evaluare si formare. Asta ar fi o directie de modernizare foarte importanta si care a fost destul de neglijata pana acum, in sensul ca evaluarea a avut propria traiectorie, formarea a ramas de cele mai multe ori in urma sau a fost gandita ca o componenta ulterioara modificarilor din curriculum, iar lucrurile astea ar trebui sa stea impreuna” si “Dupa desfiintarea Consiliului National pentru Curriculum din 2007, lucrurile au evoluat mai putin controlat si mai putin coerent, cu schimbari punctuale si fragmentare. Acum am zis să le gandim pe toate unitar, sa nu mai facem modificări doar pe invatamantul primar, sau doar pe invatamantul liceal, sau doar pe cel gimnazial. Ele sa fie gandite de la un cap la altul pe un intreg traseu de formare a elevilor”. Ceea ce m-a intrigat din declaratiile coordonatorului Consiliului pentru Curriculum, a fost urmatoarea precizare:” Principalul punct slab al actualului curriculum, este lipsa unei coordonari intre toate elementele care stau la baza formarii elevului. Mai exact, s-au introdus competentele in programele scolare, insa cadrele didactice nu au fost pregatite sa predea si sa evalueze in conformitate cu aceste competente. In paralel nu am sesizat nicio activitate de formare a cadrelor didactice, dar care sa cuprinda un numar semnificativ, adica pe toti aceia care vor lucra cu aceste programe la clasa si care sa fie pregatiai sa opereze cu aceste programe care contin competente. Profesorul de gimnaziu nu a folosit noţiunea de competente. El s-a trezit cu niste documente schimbate pe care nu a fost pregatit sa le foloseasca”.Fara a ma erija in specialist a sistemului educational, doresc sa precizez urmatoarele:-  in cazul invatamantului preuniversitar, raportul dintre cele doua parti ale Curriculum-ului National(curriculum nucleu, corespunzător trunchiului comun din planul de invatamant si curriculum la decizia scolii) a fost mereu modificat de schimbarile aduse planurilor de invatamant, si asta se intampla de multi ani;– noua Lege a Educatiei Nationale perpetueaza o serie de disfunctionalitati legislative referitoare la rolul si responsabilitatile celor care elaboreaza si al a celor care vor aproba acest curriculum. -desi exista o agentie specializata care are responsabilitatea elaborarii si revizuirii politicilor curriculare, ea are de fapt doar rol in atribuirea si avizarea documentelor propuse de Comisiile Nationale constituite la nivelul ministerului, deoarece functionam după vechea Lege a Educatiei, Lg.128/1997 cu amendamentele si completarile ei legale;- nu se spune nimic despre atributiile Institutului de Stiinte ale Educatiei, care conform planului de dezvoltare institutionala in perioada 2009-2012, ISE va contribui la dezvoltarea sistemului educativ din România prin analize, studii tematice si propuneri de ameliorare, precum si prin noile atributii in domeniul curriculum-ului national si cercetarii de tineret, preluate in urma restructurării agentiilor guvernamentale din subordinea MECTS; Deci, ministerul are in continuare dublu rol: de a constitui comisiile de elaborare a curriculum-ului si de a aproba produsul acestor comisii(vezi: managementul curriculum-ului);- se uita sau sau omite intentionat faptul ca dintre toti bugetarii, profesorii din invatamantul preuniversitar sunt angajati doar in urma unor examene nationale, iar fiecare profesor titular a realizat un numar de credite in urma perfectionarii prin diferite forme in cadrul unor cursuri de formare avizate de minister;- formarea si dezvoltarea profesionala a resurselor umane in sistemul de invatamant este in continuare centralizata, pentru ca este greu a se corela cu nevoile si interesele beneficiarilor individuali(cadre didactice, manageri de unitati scolare) si/sau institutionali. Conform noii legi, nu exista un sistem ascendent de identificare a nevoilor de formare ale cadrelor didactice, care sa fundamenteze investitiile si programele in acest domeniu.(vezi cadrul noii legi…)… asta asa ca vin si metodologiile de aplicare a legii,…, ca nu exista acea transparenta,( unii cunostem cum si cine a participat la realizarea noului curriculum si a noilor programe ma refer la stiinte( nu rautacios… frustrari deloc)) care poate genera remedieri pe parcurs .. uitasem initiativa salutara a ministerului si a CNEE-ului pentru a selecta cadrele didactice care vor fi implicate in evaluare examenelor nationale – da de acord PUNCT TARE! … asteptam si altele.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s